Göta Kanal

En härlig semester genom vackra Sverige.

Sedan 1869 har man kunna kryssa på Göta Kanal.

Göta Kanal ett historisk byggnadsverk.

Res vattenvägen på Göta Kanal, hyr en båt, vandra eller cykla brevid kanalen och sov över på ett trevligt pensionat eller vandrarhem. Alternativen är många vid Göta Kanal.

Vi kan tacka sjömilitären, greven och stadsrådet Baltzar von Platen för hans ide med sitt stora kanalprojekt. 1806 presenterade Baltzar sitt projekt ihop med skotten Thomas Telford och år 1810 beviljade Karl XIII att kanalen kunde byggas. Samma år började bygget vid Motala. Det är svårt att förstå att man på denna tiden endast grävde med träspadar! Tänk vilken tid det tog och hur många man det krävdes för detta arbete.

Idag är kanalen ett av Sveriges största och viktigaste kulturhistoriska byggnadsverk och här tillbringas många semesterdagar och utflykter av både svenskar och turister från olika delar av världen.

Tyvärr fick inte Baltzar deltaga på invigningen av sitt mästerverk 22 år efter byggnadsstart. Han avled 3 år tidigare. Bygget tog 22 år och utfördes av över 58.000 man.
Göta Kanal

Om Göta kanal

190 km lång med 58 slussar
Göta kanal sträcker sig från Sjötorp vid Vänern till Mem vid Östersjön (190 km) och förbinds med Trollhätte kanal och Göta Älv ut mot Kattegatt. Den 12 april 1810 fick Baltzar von Platen tillstånd av kungen att börja bygga Göta Kanal. Funderingar och projektering att vattenvägen kunna ta sig mellan Kattegatt och Östersjön via Vänern och Vättern hade pågått under flera år och nu skulle det bli verklighet. Tillsammans med brittiske kanalbyggaren Thomas Telford började nu förverkligandet av kanalen. Över 20 år skulle det ta att bygga kanalen.

En av anledningarna till denna vattenväg genom Sverige var att undkomma Öresundstullen till danskarna för fartyg som skulle passera Öresund på sin väg runt Sveriges södra spets. Mycket av kanalen grävdes för hand och arbetarna bestod av över 58.000 soldater från olika regementen i Sverige samt privata anlitade arbetare och ryska desertörer som frivilligt anslutit sig till bygget. Soldaterna som deltog i arbetet fick sedan en silvermedalj med kung Karl XIV Johans bild och inskriptionen "För verksamt biträde till Hafvens förening. Given av Göta-kanal-Bolaget".

Göta Kanal invigdes 26 september 1832 av kungen och sägs ha kostat 9 miljoner riksdaler (ca 14 miljarder i dagens penningvärde). Tyvärr fick Baltzar von Platen aldrig se sitt livsverk färdigt då han dog 1829.

Just frakt med fartyg var väldigt viktig under 1800-talet. När järnvägen byggdes ut mer och mer så minskade även kanalfrakterna drastiskt. Öresundstullen avskaffades så trafiken på Göta kanal minskade succesivt. På 1870-talet hade turister fått upp ögonen för att åka båt längst kanalen. Det var inte förrän runt 1970-talet som turisströmmen ökade drastiskt.

Idag är kanalen ett av Sveriges mest kulturhistoriska objekt och varje sommar planeras det för båtsemester längst kanalen. Turister från Sverige och utländska turister har fått upp ögonen för att färdas i lugn takt genom ett fantastiskt landskap ombord vackra båtar med god mat. Höjdpunkterna på resan förutom den vackra naturen och pittoreska samhällen är alla slussar man passerar för att ta sig mellan Göteborg och Stockholm.

Längst kanalen finns 58 slussar och 2 akvedukter. Under ett stopp vid en sluss finns det tid att gå av båten och promenera vid sidan av kanalen och titta runt bland omgivningarna.

Flera olika turistaktiviteter kring och på Göta Kanal
Idag finns det flertalet olika företag som erbjuder olika tjänster och semesteraktiviteter på och brevid Göta Kanal. Du kan tex hyra båt, åka med olika kanalbåtar, cykla, vandra, övernatta och lite annat smått och gott.

Rederi AB Göta Kanal
Rederiet grundades 1869 men då under namnet Ångfartygsaktiebolaget Motala Ström. Och under 1870-talet kom turistrafiken igång på Göta kanal. Nu kunde man lyxa till det med en resa mellan Stockholm och Göteborg, övernatta ombord och äta god mat i restaurangen ombord. Från att ha börjat med en passagerarbåt byggdes nu fler båtar för att kunna ta fler turister. Kanalbåten Juno som levererades 1874 går än idag i trafik längst Göta kanal och är nu världens äldsta registrerade passagerarbåt med övernattningsmöjlighet. Redan 1876 inledde man ett samarbete med Thomas Cook & Co i London för att sälja in kanalturerna till engelska turister. Under 1920-talet satsades det stort på att få utländska turister till Sverige för att kryssa på kanalen. Tyvärr kom den ekonomiska krisen under 30-talet följt av andra världskriget och det blev nästan tomt på turister på Göta kanal. 1957 fick rederiet ny ägare och namnet Rederi AB Göta Kanal antogs. Sedan 2001 ingår rederiet i Strömmagruppen. Idag är kryssningar på Göta kanal åter igen väldigt populärt och turister från hela världen väljer att färdas vattenvägen mellan Göteborg och Stockholm varje sommar.

Go City Stockholm Pass
Stockholm nöjen
Stockholm matkryssningar
Stockholm nöjespaket
Top